13.3.10

can i use shortcut?

hari ni satu hari hujan..sayu je kan..mendung2 ni..dapat tido mesti lagi syahdu..aku nak tido tak boleh sebab aku kena jaga kedai..'kena jaga' bunyi macam terpaksa je..aihh..macam2 la..emm sejak akhir-akhir ni kedai aku tak de customer r geng..ntah apa yang tak kena pun aku tak tau..aku da macam hilang semangat pun ada gak ni..ayah aku da mula bising.."meniaga siang malam tapi duit tak de jugak!..jangan sampai aku sound depan2 pulak" tempiak ayah aku bila aku balik lambat sebab sibuk dengan kedai..aku tau..ayah aku tak pernah setuju bila aku cakap aku nak berhenti keje dari makan gaji sebab aku nak meniaga..

aku tak salahkan ayah aku bila dia tak support aku..ayah aku jenis orang yang suka play save and secure..baik buat kerja yang confirm tiap2 bulan dapat gaji dari hidup macam aku ni..tapi aku degil..aku nak jugak meniaga..nasib la mak aku ada..walaupun tak la berapa nak mengsupport sebenarnya..tapi ok la dari 2-2 pun marah aku kan..aku ni meniaga tak de la miskin or kaya..tapi memang cukup2 makan je..nak horray2 memang tak de la..since 2 years ni banyak yang aku belajar..dari gaji ribu2 sekarang da tahap makcik cleaner je..tapi aku syukur sebab ni duit yang datang hasil dari usaha aku dan kawan2 aku meniaga..kalau ikutkan hati ni...nak je aku menjawab bila ayah aku marah..mana ada orang kaya bila mula2 meniaga ayah...steven spielberg pun makan masa 10 tahun nak success...ni kan kita yang comel ni..bagi la kita peluang..kalau tak suka tengok kita macam ni..halau la kita keluar..nak kita keluar sendiri memang tak la..tilam da la empuk..tapi kalau ayah halau kita..confirm kita sanggup..ni real punya cakap..mana tau ade ong pas kita keluar dari rumah..haha...panggg!! memeng pree dapat penampau jawabnye..

tapi kan..sejak dua menjak ni...aku meniaga teruk la..da macam2 ikhtiar da kami cuba..tapi macam tu jugak..orang cakap jangan mengeluh..tapi kadang2 tu terlepas jugak..macam hari tu...masa emmet datang melaka buat suprises kat aku konon2nya..sekali cari kedai tak jumpa2 daaaa..aku pulak termengeluh kat dia..tapi ni serius aku cakap..he was the only person who said this words kat aku bila aku termembebel..."aku doakan bussiness ko semakin pulih" terperanjat gak bila dia yang selalu cakap tak percya tuhan boleh sebut ayat doa..tengok' mulut dia tak sudah2 cakap tak percaya tuhan..sebenarnya deep inside..dia percaya gak sebenarnye..aaihh..dia memang dari dulu suka cakap benda2 yang akan aku ingat sebab ayat dia datangkan ada point je..aihh..macam power2 je ko..uumm entah la kan..selalu orang akan jawab lain dengan aku..contohnye'..ah' ko..sikit2 business x bagus..tak pun'..ala..biasa la tu meniaga kan....tak pun' lu da bukak 2 kedai pun tak ok? penipu! tak pun'..memang la..da aku tengok ko duduk je..(yg ni mmg betul..dah tu? sofa ni nak buat ape dol? haha)

tapi tu la kan..selalu kita ingat orang yang appearance macam orang tak de agama ni luar dalam jahat..tak pun macam setan..tapi percaya la..orang macam ni hati dia seribu kali lagi baik dari orang2 yang luaran dia nampak baik..biar la..kau kaki minum ke' kau kaki pukul ke' kau tak percaya tuhan ke' kau pernah nak bunuh diri ke' kau da bertahun tak sembahyang ke' kau bertindik ke' kau macam2 ke..aku tak kisah..sebab sikap kau yang jahat tu..kau tak selindung..aku rasa aku faham..kau macam tu sebab kau tak boleh terima diri kau seadanya..tak boleh nak maafkan diri sendiri yang setepatnya..tapi tak pe la..ambil la masa nak berubah...banyak mana masa pun lantak kau la..sebab..kan tuhan tu 24/7 ada..dia pasti terima bila kau da tak segan dengan DIA..pelan pelan kasi kayuh geng..macam aku ni jugak..kayuh! kayuh!! ayuh la kita!! :)

No comments:

Post a Comment